neděle 2. dubna 2017

"Dokonalosť je...."

Na podnet mojich priateľov a coachov Dani a Zdenka Bečkových sme sa rozhodli pre Vás vytvoriť jeden, podľa mňa skvelý, projekt, ktorého úlohou bude priblížiť Vám, ženám a možno všetkým, ktorí vnímajú silu sociálnych sietí a kultu dokonalého tela ...




Dokonalosť.. čo to vlastne je? Podľa mňa, je to niečo, čo sa nedá povedať, označiť a ani ohraničiť.  Pre každého tento pojem predstavuje niečo iné. Obrovský nátlak na sociálnych sieťach zo strany žien, propagujúce „dokonalosť“  najrôznejšími formami. Ako tréner pôsobím viac ako 10 rokov, prešla som si od tanca k fitness. Už vlastne v začiatkoch mojej športovej kariéry bolo u mňa, aj u ostatných dievčat pestované ako vyzerať, ako 11 ročná (ešte za tanečných čias) sme počúvali vetu „schudni“ – máš veľké brucho, tučné stehná, široké kolená, si ako futbalista, nejako si zmohutnela, a pod. (to aby sme dobre vyzerali v kostýmoch). Treba brať do úvahy fakt, že obezita mladých je na obrovskom vzostupe – to nikomu neberiem a sama proti nej bojujem, ale uvedomujeme si k čomu toto celé vedie? 




Poruchy príjmu potravy sú teraz, bohužiaľ, skoro bežnou záležitosťou, a nielen u dievčat, ale aj chlapcov.  Každý asi poznáme tie chvíľky, kedy roluješ IG alebo FB a každá jedna foto – ako schudnúť, ako dnes vyzerám v novej póze, koľko mám tuku... pozrieš sa na seba a povieš si jediné „fuj“. Ale je to normálne? Robiť šport vrcholovo tanec, kulturistika, fitness, alebo čokoľvek iné... alebo to robiť v rámci svojho zdravého životného štýlu je obrovský rozdiel. Kulturistika a fitness je špecifickejšia o to, že najmä v závere prípravy, sa stupňuje zaťaženie a uberá sa na strave. Cieľom je redukcia podkožného tuku a vody. Celý šport je o neustálej kontrole príjmu potravy a sebadisciplíne. Veľmi veľa Vás to naučí, človek spoznáva svoje limity, dostáva sa na hranicu vyčerpania, myslím, že každému, kto tento šport robí je známy výrok „keď sa ti podlamujú nohy je dobre, forma graduje“.  Ale kedy je to už príliš? Sama som sa hnala, prvýkrát som stále na podiu v roku 2013, potom som každú jednu sezonu robila prípravu, no na súťažné podium som sa postavila iba 3x (mohla som 6x) lebo som nikdy – podľa mňa,  nebola dosť dobrá. Vždy som inklinovala k zdravej strave, takže keď som chcela mať „pocit“ že som v diete, som si šlahla nuly, aby to išlo ako treba – no nešlo. Neustále točenie sa v kolotoči. Viac tréningov, menej jedla – a najväčší paradox, že nikto z mojich zverencov taký teror aký som si dávala ja nezažil J Po rokoch môjho neustáleho „tlačenia na pílu“ som prešla prvou, podľa mňa racionálnou a vyváženou prípravou na jeseň 2016 – primárny bol štart v Grécku na Diamond Cup. Áno – aj ja som potrebovala usmerniť – pomohli mi Dani so Zdeňkom.  Po tejto sezone som pochopila, že štartovať každý „polrok“ nemá význam, telo potrebuje oddych, metabolizmus sa musí dostať do normálu, aby vedel ďalej spolupracovať v nasledujúcej príprave... no ja som si aj tak stavala hlavu... prípravu som ťahala dalšie dva mesiace... bezvýznamne, schudla som 3kg a keď mi už nič nezostávalo okrem zaradenia 3 tréningov a držať si 50tky sachre som si zaťukala na čelo a počúvla tých, ktorí mi radili úž dávno ... STOP. 





A ľutujem, že som to neurobila hneď po súťaži. So svojim príbehom som vyšla na svojej fun page, a bola som prekvapená koľko z vás mi napísalo... áno viem, zakrývať poruchu príjmu potravy prostredníctvom prípravy na súťaž je jednoduchá záležitosť, áno viem, dať si odstrániť tukové bunky pomocou neinvazívnej, laserovej liposukcie – dá sa, áno viem, trénovať 5fázovo a žiť na nulách ide tiež... áno viem,  sú pretekárky, ktoré úrobia všetko pre to, aby tam boli, ale ja nie.. TOTO NIE SOM JA! JA som NORMÁLNA žena, s cieľom byť MATKA, bez liposukcie, so zdravým rozumom a prístupom k životu a k sebe samej J Mám rada tento šport, preto sa snažím aj svoje dievčatá pripravovať bez akýchkoľvek následkov do budúcnosti a hlavne aby mali zdravý prístup k sebe samým. Vyvarujeme sa chýb, nevytvárajme zbytočnú ilúziu o dokonalosti, ktorá aj tak neexistuje. Vytvárajme mladých, schopných, zdravých a pokorných mladých športovcov, ktorí nás možno budú reprezentovať za hranicami. No raz budú chcieť mať vlastné rodiny a venovať sa im dlhé roky J  A my.. tréneri.. im buďme príkladom. Stačí nájsť správnu cestu, a ak to nemá byť bikini fitness, tak to môže byť čokoľkvek iné.. len to rob z lásky a pre seba.


„Dokonalosť je nudná.“



Žádné komentáře:

Okomentovat